Sabtu, 23 November 2013

Kem Smart Solat, Masjid Sultan Ibrahim Kuala Selangor

Cuti sekolah telah pun tiba. Ibubapa yang mempunyai anak tentunya tercari-cari agenda untuk memenuhi.masa lapang mereka. Aku juga terkecuali apabila melihatkan anak yang semakin leka dengan gadget dan laptop.

Kebetulan di Masjid Sultan Ibrahim Kuala Selangor dengan kerjasama Lembaga Zakat Selangor akan menganjurkan Program Smart Solat untuk anak-anak berumur 10 hingga 13 tahun. Jadi aku juga tak mahu melepaskan peluang ini untuk mendaftarkan anakku keprogram tersebut.

Program tersebut diadakan pada 23-24 november 2013 bemula jam 9.00 pagi sabtu hingga 2.00 petang keesokkannya. Mudah-mudahan program ini merupakan permulaan kepada anakku untuk mengikuti.program yang lebih mencabar lagi dimasa akan datang.

Rabu, 13 November 2013

Selamat Berpuasa A'syura dan Tasua'

Hari A'syura bermaksud Hari 10 Muharram dimana hari tersebut disunatkan kepada orang Islam berpuasa. 10 Muharram dimuliakan oleh Nabi SAW sehingga sebelum difadhukan puasa di bulan Ramadhan Baginda berpuasa pada hari tersebut dan memerintahkan umatnya berpuasa pada ketika itu. Hukum berpuasa pada hari tersebut juga adalah wajib. 

Tahukah anda asalnya Hari A'syura tersebut. Hari A'syura adalah hari dimana Nabi Allah Musa dan Nabi Allah Harun A'laihimassalam dan pengikutnya (Bani Israel) diselamatkan dari kekejaman firaun dimana pada hari tersebutlah Peristiwa Nabi Musa membelah laut berlaku serta tenggalamnya firaun di dasar Laut Merah. Sebagai memperingati hari tersebut Nabi Musa as memerintahkan umatnya berpuasa sebagai tanda kesyukuran.

Dari Ibnu Abbas ra katanya, Rasulullah SAW ketika telah berhijrah ke Madinah baginda melihat orang-orang Yahudi disana berpuasa pada 10 Muharram. Nabi SAW pun bertanya, "Hari apa ini?" Mereka menjawab, " Hari ini hari yang baik, pada hari ini Allah telah menyelamatkan Bani Israel dari kezaliman Firaun. Maka Nabi Musa berpuasa pada hari tersebut." Nabi SAW bersabda, "Aku lebih berhak berbanding kamu dengan Musa". Oleh itu Nabi SAW berpuasa dan memerintahkan umatnya berpuasa pada hari tersebut. Hadis riwayat Bukhari.

Kita sedia maklum Nabi Allah Musa AS merupakan Rasul yang dilantik oleh Allah kepada kaum Bani Israel. Namun begitu agama yang dibawa oleh Baginda adalah agama mentauhidkan Allah iaitu Agama Islam. Nabi Musa tidak menyebarkan Agama Yahudi seperti mana yang dianuti oleh orang-orang Yahudi. Oleh yang demikian Nabi bersabda bahawa baginda lebih berhak untuk melakukan ibadah tersebut berbanding mereka lalu memerintahkan kita semua melakukannya.

Dalam Hadis yang lain Riwayat Ibnu Abbas, Nabi SAW ditanya ketika memerintahkan umatnya berpuasa pada 10 Muharram, Wahai Rasulullah, bukankah ia adalah hari yang diagungkan oleh orang Yahudi dan Nasrani? Nabi bersabda, "Jika aku masih hidup pada tahun hadapan sungguh aku akan menunaikan puasa pada hari ke 9". Hadis riwayat Muslim, Ibnu Majah, Ahmad, Thabrani dan lain-lain.

Ditambah lagi oleh Imam Muslim, Ibnu Abbas berkata, "Belum sempat tahun hadapan Baginda telah wafat."
"Berpuasalah pada hari A'syura tetapi bezakan dengan Kaum Yahudi iaitu berpuasa pada hari sebelum atau hari selepasnya." Hadis riwayat Ahmad & Ibnu Khuzaimah.

Ulama' bersepakat menggariskan puasa yang disunatkan pada Bulan Muharram ialah:
1. 9, 10, 11 Muharram (lebih afdhal)
2. 9,10 Muharram
3. 10,11 Muharram
4. 10 Muharram sahaja. 

Jadi marilah kita menyahut seruan Nabi SAW untuk berpuasa pada hari-hari yang disebutkan tadi. Itu juga satu tanda yang kita sayang dan cintakan Nabi SAW. 

Selamat berpuasa Tasua' dan A'syura....

Selasa, 5 November 2013

Selamat Tahun Baru Hijrah 1435

Doa Awal Tahun

" Ya Allah, Engkaulah yang Kekal, Qadim lagi Azali, dan dengan kelebihanmu yang Maha Besar, dan Kemurahanmu yang melimpah, sesungguhnya tahun baru mendatangi kami. Kami memohon kepadaMu pemeliharaan daripada syaitan yang direjam, serta pembantu-pembantu dan bala tenteranya. Kami memohon kepadaMu dari nafsu yang banyak mendorong kepada kejahatan, dan kami memohon kepadaMu bagi melakukan pekerjaan yang boleh mendekatkan kami kepadaMu, Ya Allah. Engkaulah Tuhan yang berkuasa mengubah segala keadaan, Ubahlah keadaan kami kepada sebaik-baik keadaan dengan kekuasaan dan kekuatanMu. Engkaulah tuhan yang Maha Perkasa dan Maha Tinggi".

Mudah-mudahan tahun baru ini telah menanti takdir yang lebih baik dari tahun lepas.

Selamat Tahun Baru Hijrah 1435

Khamis, 24 Oktober 2013

Mengapa Norazita Perlu Ditembak?

Subang Jaya: 24 Okt 2013. Seorang Pegawai Bank telah ditembak mati  dalam kejadian rompakan oleh pengawal keselamatan bank itu sendiri kira-kira jam 6.18 petang semalam. Mangsa yang dikenali sebagai Norazita Binti Abu Talib 37 maut ditempat kejadian apabila ditembak dengan senjata jenis 'pump gun' dari jarak dekat mengenai bahagian kepala sebelah kiri.



Pengawal Bank yang telah bertukar status sebagai penjenayah itu adalah Ardi Hamzah 37  berasal dari Tawau Sabah. Mangsa dikatakan tidak melawan apabila diacukan dengan senjata tersebut sebelum membuka peti besi tempat penyimpanan wang tersebut. Persoalannya mengapa perlu Norazita ditembak. Mangsa tidak melawan kerana sebagai pegawai bank tentunya beliau arif bahawa semua wang di bank telah diinsurankan dan tiada gunanya mempertaruhkan nyawa. 




Tapi malangnya beliau mati ditembak dengan kejam. Apakah penjenayah tidak sedar bahawa kejadian tersebut telah dirakamkan oleh sekian banyak CCTV yang terdapat di bank tersebut. Mungkin dia juga tidak sengaja menembak kerana dalam keadaan yang kelam kabut itu apa jua perkara boleh berlaku.Penjenayah tidak merancang rompakan dengan teliti. Dia hanya sempat melarikan sejumlah wang didalm peti besi tersebut kedalam beg sandangnya sebelum melarikan diri. Masih terdapat baki wang di peti besi tersebut yang tidak sempat diambil. Dengan kata lain rompakan tersebut tidak berbaloi dengan jenayah bunuh yang telah dilakukan.

 Suami mangsa yang sedih terhadap kejadian yang menimpa isterinya
Rakan-rakan mangsa  yang turut berada ditempat kejadian

Suami mangsa diberitakan sempat menghubungi mangsa beberapa minit sebelum kejadian kerana risaukan keselamatan isterinya yang akan memandu dalam keadaan gelap ditambah dengan cuaca yang mendung dan hujan.Menurut anak saudaranya, Mohd Fakri Azad M Azhar Syawal Suami mangsa menghubungi Norazita kerana risaukan isterinya yang rabun dan menghadapi kesukaran apabila memandu diwaktu hujan. Suami Norazita dikatakan menghubunginya sekali namun panggilannya tidak berjawab. Itulah mungkin naluri seorang suami yang dapat merasakan perkara buruk akan berlaku kepada isterinya.

" Namun tidak berapa lama kemudian Pakcik Wan memberitahu saya bahawa pihak bank telah menghubunginya namun tidak memaklumkan tentang kejadian tersebut sebaliknya diminta segera hadir ke bank tersebut. Pakcik segera bergegas ke bank namun tidak mengesyaki apa-apa sehingga dimaklumkan sebaik sahaja tiba di tempat kejadian."



Timbalan Ketua Polis Selangor, Dato' Abdul Rahim Jaafar berkata pihaknya sedang berusaha mengesan penjenayah terbabit.

" Suspek masih lagi bersenjata. Kami harap orang ramai berhati-hati dan melaporkan dengan segera sekiranya menjumpai suspek." Beliau juga turut mengedarkan gambar suspek kepada media. "Kerugian belum dikenal pasti dan kes disiasat dibawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan. Mayat mangsa telah di bawa ke Pusat Perubatan Universiti Malaya untuk dibedah siasat".

Apapun Takziah kepada keluarga mangsa.







Rabu, 2 Oktober 2013

Kanak-Kanak 2 Tahun Hamil?

China, Seorang kanak-kanak berusia 2 tahun disahkan hamil di daerah Huang Xi, China. Kanak Kanak bernama Xiao Feng tersebut disahkan hamil setelah ibubapanya membawa kanak-kanak malang tersebut ke hospital kerana masalah perut yang membuncit dan sesak nafas sebelum disahkan mengandung oleh doktor.

Menurut doktor janin tersebut adalah kembarnya sendiri yang dinamakan sebagai kembar parasit. " Kembar biasanya terjadi kerana pecahan telur dan akan menjadi parasit apabila pecahan telur itu gagal. Tetapi kes seumpama ini merupakan yang pertama dan tidak pernah berlaku sebelum ini." Katanya.


Doktor mengambil keputusan agar janin itu dibuang kerana ianya telah memenuhi 2/3 perut Xiao Feng dan boleh membahayakan nyawanya.

Sumber: My Metro dan News Wire

Wordless Wednesday



I Am Back

Lama betul rasanya dah mencoret coretan di blog ni. Pengunjung pun dah makin kurang..
Sebenarnya sejak akhir-akhir ini admin mengalami masalah kesihatan yang agak ketara.
Jadi tak sempat nak berbloger. But... I am back.. 

Khamis, 8 Ogos 2013

Law Kana Bainana: Cara Nabi Menyambut Syawal.

Ramadahn berakhir sudah. Namun Sunnahnya tidak berakhir bersama Ramadhan. Ada lagi perkara yang nabi suka buat ketika  menyambut hari raya. Untuk menunjukkan kerinduan kita kepada nabi saw tentunya kita juga suka untuk melakukan seperti apa yang nabi lakukan ketika menyambut syawal.

Cara Nabi SAW Menyambut 1 Syawal:

1. Bermula selepas terbenam matahari pada akhir Ramadhan, Nabi amat suka memperbanyakkan takbir bermula dari waktu maghrib.

2. Diwaktu pagi hari raya Aidilfitri, nabi akan makan dan minum terlebih dahulu sebelum keluar untuk Solat Hari Raya Aidilfitri. Dari Anas Bin Malik RA katanya: Nabi SAW tidak akan keluar pada pagi raya sebelum memakan tamar dengan bilangan yang ganjil. Riwayat Bukhari.

3. Mandi sunat hari raya.

4. Memakai pakaian yang terbaik (ikut kemampuan). Dari Jabir RA katanya: Rasulullah mempunyai jubah yang mana baginda akan memakainya hanya pada hari raya dan hari jumaat.

5. Berangkat untuk solat dengan berjalan kaki.

6. Bertegur sapa dan mendoakan setiap orang yang dijumpai ketika berjalan.

7. Apabila sampai dimasjid solat tahiyatul masjid.

8. Bertakbir menunggu mulanya solat hari raya.

9. Pulang dari mengerjakan solat nabi tidak akan melalui jalan yang digunakan semasa pergi tadi dan bertegur sapa serta mendoakan sesiapa sahaja yang dijumpainya pada perjalanan balik.

10. Doa yang nabi ucapkan ketika bertegur sapa dengan orang lain: تقبل الله منا ومنكم  Takabbalallahu minna wa minkum.

Itulah 10 amalan nabi ketika menyambut 1 Syawal. Marilah kita turut sama mengamalkannya. Ya, Rasulullah kami rindu padamu. Ya Allah ilmu yang aku kongsikan ini adalah nasihat dari sahabat-sahabatku, berilah gamjaran pahala kepadanya.

Ahad, 4 Ogos 2013

Berblog dalaw android

Alhamdulillah, hari saya dah dapat berbloger melalui android. Kalau sblm ni nak blog sibuk kena carik wifi, hari ni dah melangkah kedepan lg kerana dah boleh berblog menggunakan broadband weekly celcom. X pac lite. Tq celcom

Ahad, 23 Jun 2013

Kuala Selangor Diserang Jerebu

Kuala Selangor telah mula diserang jerebu sejak seminggu yang lalu. Walaubagaimanapun sejak semalam keadaan jerebu terutama di Kuala Selangor Bertambah teruk. Tempat-tempat lain seperti di Johor dan Melaka dilaporkan lebih teruk lagi. Manakala negara jiran Singapura pula telah melebihi bacaan 400. Menurut ANTARAPOS.COM bacaan di Selangor adalah seperti berikut:

Banting  - 90
Kuala Selangor - 67
Petaling Jaya - 67
Pelabuhan Klang - 70
Shah Alam 69

Walaupun bacaan di Kuala Selangor masih ditahap sederhana (50-100) Tapi jarak penglihatan adalah sekitar 3 km sahaja. 





Jabatan Alam Sekitar menasihati orang ramai agar mengehadkan aktiviti luar dan melarang keras pembakaran secara terbuka. 

Bagi saya pula keadaan jerebu ini memburukkan lagi batuk saya sejak 2 minggu yang lepas. Keluar rumah je dah bau asap. Amat tidak menyelesakan. Teringat juga kejadian jerebu yang pernah melanda Kuala Selangor pada 2005 sehingga menyebabkkan kerajaan mengishtiharkan darurat untuk daerah Kuala Selangor kerana bacaan pada ketika itu mencapai tahap bahaya maksimum iaitu paras 500. Pada ketika itu ramai dimasukkan ke hospital kerana mengalami sesak nafas dan ada juga yang meninggal dunia kerana menjalani aktiviti terbuka walaupun kerajaan ishtiharkan darurat, Jarak penglihatan pada ketika itu pula kurang dari 100 meter. Nampak putih disana-sini. 

Mudah-mudahan keadaan itu tidak berulang kembali di Kuala Selangor.


Sabtu, 8 Jun 2013

Jalan-Jalan Cari Makan: Nasi Ayam Penyet Best

Musim cuti sekolah kali ni tak dapat nak pergi bercuti jauh-jauh kerana masing-masing dibelenggu masalah demam dan tak sihat. Walaubagaimanapun sempat juga kami sekeluarga berkunjung di Restoran Nasi Ayam Penyet Best. 

Restoran Nasi Ayam Penyet Best ini bertempat di Kompleks PKNS Shah Alam. Dari Luar lagi dah nampak dah Signbord Restoran ni. 

Menu yang ditawarkan disini tidak semata-mata Nasi Ayam Penyet semata-mata, ada juga menu lain seperti Nasi Goreng Ayam Penyet dan pemanis mulut seperti aiskrim, puding dan sebagainya. Dengan kata lain kalau anda mahukan makanan yang ringkas tapi menyelerakan dan gemar kepada sesuatu yang baru, Nasi Ayam Penyet adalah pilihan yang terbaik. Yang penting mesti tahan pedas sebab pedasnya memang terangkat.









Selasa, 4 Jun 2013

Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2013 - Penambahbaikan Jadual Gaji Minimum - Maksimum Bagi Pegawai Perkhidmatan Awam Persekutuan di Bawah Sistem Saraan Malaysia

Sebagai mengujakan anda pegawai-pegawai kerajaan saya sertakan pautan Surat Pekeliling Perkhidmatan Awam yang berkuatkuasa 1 Januari 2013. Tahniah kepada semua yang terlibat. Apa-apa pun kita tungguuu..... Sambil tu klik la di Portal Rasmi Perkhidmatan Awam


Isnin, 3 Jun 2013

Review Buku: Berubah Untuk Malaysia Baru

Dah lama tidak mengulas buku kerana kesibukan kerja-kerja harian dan juga pilihanraya yang lepas. Hari ni terpanggil pula untuk buat review buku. Jadi buku yang saya nak review hari ini adalah sebuah buku bertajuk "Berubah Untuk Malaysia baru".

Mungkin pada pendapat anda semua saya telah terlewat untuk mengetengahkan buku ini memandangkan demam pilihanraya baru sahaja berakhir. Namun bagi saya perkara tentang percambahan idea untuk memajukan Malaysia tidak harus terhenti pada masa pilihanraya sahaja. Bahkan ianya perlu sentiasa difikirkan dari masa kesemasa. Tambahan pula saya tidak mahu dikatakan cuba memberi kredit kepada mana-mana parti politik sempena musim pilihanraya sedangkan buku ini dilihat sebagai satu pandangan penulis yang bebas dan berkecuali.

"Berubah Untuk Malaysia Baru" merupakan buku hasil tulisan Rizuan Rahman diterbitkan oleh Media Bestari. Buku ini mengupaskan tentang kelebihan dan kelemahan Malaysia dalam menuju  Malaysia yang maju pada tahun 2020. Isu pergolakan politik, isu remaja, isu ekonomi bumiputera hinggalah kepada infrastruktur dan kemudahan awam, semuanya ditimbulkan sebagai halangan bagi Malaysia menuju negara maju yang diilhamkan. 

Buku ini sesuai khususnya untuk golongan muda yang masih tercari arah dan tidak memahami kearah manakah Malaysia ini perlu dibawa. Tentunya memerlukan minda yang terbuka untuk menerima cadangan dan pembaharuan demi kemaslahatan negara.





Khamis, 9 Mei 2013

Tangga Gaji Baru DGA 29, DGA 32 dan DGA 34

Untuk makluman semua guru, berikut adalah tangga gaji terbaru untuk PPPLD DGA 29, DGA 32 dan DGA 34. Jadi boleh la buat congakan apa yang perlu dibuat. Yang paling penting sujud syukur kepada Allah SWT. Klik link ini. Myschoolchildren.com

Sabtu, 30 Mac 2013

Majlis Pengijazahan Kursus Perubatan Darussyifa' kumpulan ke 24

20 Januari 2013, IPGM Bangi.

Saya telah berpeluang untuk hadir ke Majlis Pengijazahan Kursus Perubatan Darussyifa' pada 20 Januari 2013 yang lalu.( Dah lama dah, tu la, sibuk sangat, berita pun dah nak basi. he he he) Sebenarnya saya menghantar bapa saya yang turut sama mendapat pengijazahan dari Institusi Darussyifa', Intitusi Perubatan Islam yang popular di Malaysia ni.

Majlis Pengijazahan itu berlangsung di Institut Pendidikan Guru Malaysia IPG di Bandar Baru Bangi Selangor Darul Ehsan. (Dahulunya Maktab Perguruan Islam MPI Bangi). Majlis disempurnakan oleh pengasas Darussyifa' itu sendiri iaitu Yang Berbahagia Tuan Guru Dato' Dr. Haji Haron Din. 


Melihatkan majlis yang sedemikian rupa, saya jadi kagum. Majlis pengijazahannya di urus seperti majlis konvokesyen di universiti. Seramai 345 orang telah diberikan Ijazah Perubatan Darussyifa' pada majlis tersebut. Majlis dimulai dengan raptai ringkas sebelum ucapan dan pengijazahan oleh Yg Bhg Tuan Guru. 




Berbeza dari majlis konvokesyen biasa peserta-peserta yang menerima ijazah perubatan ini memakai jubah dan kopiah putih sahaja. Dalam Ucapannya Tuan Guru menegaskan kepada penuntut-penuntut Darussyifa' agar ikhlas dalam menjalankan tanggungjawab disamping tidak mengejar keuntungan ketika merawat pesakit. Keredhaan Allah itu yang lebih penting dari habuan dunia yang sedikit dan sementara.Ini kerana menurut beliau, Institusi Darussyifa' dibina atas dasar keikhlasan untuk membantu mereka yang memerlukan. Yang paling utama ialah usaha dakwah ketika merawat itu agar pesakit redha dengan penyakit yang dihidapi dan memahami sihat dan sakit itu datang hanya dari Allah swt.

Terdapat juga rakan-rakan lama saya yang turut sama menerima ijazah dari Tuan Guru,termasuk juga penuntut wanita. Majlis turut dihadiri oleh Wakil dari Institusi Perubatan Darussalam (Institusi yang diasaskan oleh Yg Bhg Dato' Hj. Ismail Kamus), dan juga Pengerusi Gabungan Pengamal Kaedah Rawatan Islam dan juga pengacara rancangan Al-Kulliyah TV3 Ustaz Fauzi Mustafa.

Semoga usaha ini akan sentiasa berterusan dan istiqamah. Syabas dan tahniah diucapkan kepada Institusi Darussyifa'.







Dah lama x blogging... sibuknya la..

Lama dah tak tulis blog ni.. Tak taulah.. sibuk sangat rasanya. Dengan kerja, dengan keluarga. Bila sampai waktu malam nak tulis blog, penat sangat rasanya. Akhirnya terus tidur... he he he.. Tak pe.. lepas ni cuba aktif balik.